søndag den 18. oktober 2015

Kapacitetsopbygning og it-strategi - Del 3

Her følger så tredje og sidste del i stafetten frem mod efterårsferien...

Stafetten her er blevet grebet med uddanelsesforsker Michael Fullans besøg i København. Han blev inviteret til at holde en keynote til den afsluttende konference for Demonstrationsskole-projektet, men vi var en lille eksklusiv (og heldig) flok, der fik lov til at møde og høre ham allerede dagen inden til et arrangement hos KL.
Her tog han netop fat i perspektiver omkring vellykkede digitaliseringsprojekter i stor skala - netop med fokus på at skabe kapacitet i bredden og på tværs samtidig med at holde indædt fast i pædagogik og læring i dybden. Han gik ligefrem til yderlighederne og beskrev det således "New pedagogies for deeper learning = the antidote to boredom!"


Som nævnt tidligere, så har vi været så priviligerede, at få tid til at interviewe Mr Fullan, og få ham til at koble sine egne perspektiver på Capacity-building med vores Kapacitetsmodel fra projektet - en video, vi skal bruge som forberedelse til den sidste tema-arbejdsdag i projektet i november!
Lige så snart videoen er klar og clearet lægger jeg den ud her på bloggen...

En sidste ting, som jeg vil fremhæve i dette tema om kapacitetsopbygning, er mere en kuriositet - og måske endnu engang en påmindelse om, at den systemisk orienterede tilgang til at få overblik over og operationalisere store it-projekter på skoleområdet fra forvaltning til pædagogisk praksis, rent faktisk er meningsfuld - også med forskningsoptik. Faktisk så præsenterede Thomas Illum Hansen fra Læremiddel.dk og central figur i Demonstrationsskole-projektet, en lignende model i konferencens indledende oplæg om resultater fra projektet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar