Kapacitetsprojektet har kørt siden maj og er berammet til at slutte med afrapportering og konference i december 2015. Grunden til at jeg har valgt at fremhæve netop dette projekt her på min blog er, at der i perioden frem mod efterårsferien, er sket flere interessante sammenfald, som bloggens læsere måske vil finde relevante og spændende at forholde sig til - for mig har det været hændelser, som på fornemmeste vis, binder mange meningsfulde processer sammen og bidrager til at gøre mit arbejde endnu mere interessant...
I det følgende vil læseren møde en kapacitetsmodel til 15 kommuner, en afsluttende demonstrationsskole-konference samt en kendt uddannelsesforsker ved navn Michael Fullan om Capacity-buliding...
Lidt om KL projektet og kapacitetsmodellen:
Projektet har til hensigt, over en relativt kort intensiv periode med mange tematisk organiserede arbejdsdage, at understøtte og styrke de pågældende kommuners arbejde med deres it-strategi. Et primært fokus i projektet er at hjælpe kommunerne til at skabe kapacitet i kommunen på tværs af aktørkæderne, hvorfor kommunerne også stiller med såkaldte kapacitetsteam, som repræsenterer henholdsvis forvaltning, skoleledelse samt pædagogisk personale.
Projektet har til hensigt, over en relativt kort intensiv periode med mange tematisk organiserede arbejdsdage, at understøtte og styrke de pågældende kommuners arbejde med deres it-strategi. Et primært fokus i projektet er at hjælpe kommunerne til at skabe kapacitet i kommunen på tværs af aktørkæderne, hvorfor kommunerne også stiller med såkaldte kapacitetsteam, som repræsenterer henholdsvis forvaltning, skoleledelse samt pædagogisk personale.
Imellem arbejdsdagene faciliteres de enkelte kommuners kapacitetsteam af CFU-UCC konsulenter med henblik på inspiration, fastholdelse og understøttelse af konkrete initiativer.
Du kan få lidt mere viden om projektet via disse Periscope-broadcasts fra første tema-arbejdsdag tilbage i maj - her ved projektledere Søren Nielsen og Søren Melchior fra KL samt projektfacilitatorer Tobias Heiberg Jørgensen og Kasper Koed fra CFU-UCC:
Vi har til projektet her, og til vores generelle vejledningsarbejde med it-strategiudvikling i kommuner og på skoler, udviklet en kapacitetsmodel, som udpeger og behandler de mange domæner, der er i spil ifm operationaliseringen af en it-strategi. For at en it-strategi skal have forudsætningerne for at kunne lykkedes, samt sikre at der opbygges kapacitet, skal der være samtidighed imellem domænerne og man kan sige, at de er gensidigt forbundne i en form for økosystem.
Domænerne er Læringsteknologi, Infrastruktur og platforme, Digitale læremidler, Organisering samt Kompetenceudvikling.
Domænerne er Læringsteknologi, Infrastruktur og platforme, Digitale læremidler, Organisering samt Kompetenceudvikling.
Se nedenstående model - samt præsentation af modellen:
Erfaringerne med at inddrage denne model, som en del af etableringen af et fælles sprog og en mental model for arbejdet på tværs af aktørkæder med en it-strategi, har vist sig at være særdeles positive. Kommunerne melder tilbage, at de i høj grad kan bruge denne ramme for deres arbejde. Det vil jeg komme yderligere ind på i det næste blog-indlæg - so stay tuned!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar