torsdag den 15. oktober 2015

Kapacitetsopbygning og it-strategi - i 3 dele!

Dette blogindlæg lægger sig ind i 3 på hinanden følgende stafetindlæg med fokus på et 15 kommuners it-kapacitetsprojekt, som jeg og mine kolleger fra CFU-UCC er med til at facilitere i samarbejde med KL. 
Kapacitetsprojektet har kørt siden maj og er berammet til at slutte med afrapportering og konference i december 2015. Grunden til at jeg har valgt at fremhæve netop dette projekt her på min blog er, at der i perioden frem mod efterårsferien, er sket flere interessante sammenfald, som bloggens læsere måske vil finde relevante og spændende at forholde sig til - for mig har det været hændelser, som på fornemmeste vis, binder mange meningsfulde processer sammen og bidrager til at gøre mit arbejde endnu mere interessant...

I det følgende vil læseren møde en kapacitetsmodel til 15 kommuner, en afsluttende demonstrationsskole-konference samt en kendt uddannelsesforsker ved navn Michael Fullan om Capacity-buliding...

Lidt om KL projektet og kapacitetsmodellen:
Projektet har til hensigt, over en relativt kort intensiv periode med mange tematisk organiserede arbejdsdage, at understøtte og styrke de pågældende kommuners arbejde med deres it-strategi. Et primært fokus i projektet er at hjælpe kommunerne til at skabe kapacitet i kommunen på tværs af aktørkæderne, hvorfor kommunerne også stiller med såkaldte kapacitetsteam, som repræsenterer henholdsvis forvaltning, skoleledelse samt pædagogisk personale.
Imellem arbejdsdagene faciliteres de enkelte kommuners kapacitetsteam af CFU-UCC konsulenter med henblik på inspiration, fastholdelse og understøttelse af konkrete initiativer.
Du kan få lidt mere viden om projektet via disse Periscope-broadcasts fra første tema-arbejdsdag tilbage i maj - her ved projektledere Søren Nielsen og Søren Melchior fra KL samt projektfacilitatorer Tobias Heiberg Jørgensen og Kasper Koed fra CFU-UCC:


Vi har til projektet her, og til vores generelle vejledningsarbejde med it-strategiudvikling i kommuner og på skoler, udviklet en kapacitetsmodel, som udpeger og behandler de mange domæner, der er i spil ifm operationaliseringen af en it-strategi. For at en it-strategi skal have forudsætningerne for at kunne lykkedes, samt sikre at der opbygges kapacitet, skal der være samtidighed imellem domænerne og man kan sige, at de er gensidigt forbundne i en form for økosystem.
Domænerne er Læringsteknologi, Infrastruktur og platforme, Digitale læremidler, Organisering samt Kompetenceudvikling.
Se nedenstående model - samt præsentation af modellen:



Erfaringerne med at inddrage denne model, som en del af etableringen af et fælles sprog og en mental model for arbejdet på tværs af aktørkæder med en it-strategi, har vist sig at være særdeles positive. Kommunerne melder tilbage, at de i høj grad kan bruge denne ramme for deres arbejde. Det vil jeg komme yderligere ind på i det næste blog-indlæg - so stay tuned! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar